3.06.2014

Formal stilform

Formal stilform er en av de fem stilformene i blomsterfaget. 
Kjennetegnene til formal stilform er som følger:
  • Ingen tydelig ytre form
  • Asymmetri og uregelmessighet
  • Uregelmessig rytme
  • En hovedblomst som skal fremheves ved bruk av kontraster
  • Få elementer (3-7)
  • Enkelhet og strenghet
Det finnes utrolig mange kontraster, her en noen av dem:
Tykk-tynn
Varm-kald
Blank-matt
Ru-glatt
Stor-liten
Rett-buet/brutt
Fargekontraster (som foreksempel komplimentærkontrast)
Mengdekontrast


Vi fikk i oppgave å lage fire formale produkter og under ser dere bilder og forklaringer av de ulike produktene jeg lagde. 
Formalt arrangement uten konstruksjon
Jeg valgte å bruke en vedkubbe og binde blomstene rundt den for å skape volum i midten. Videre brukte jeg både strå og oransje pinner for å skape strenge og noen brutte linjer. Jeg valgte papegøyeblomsten fordi den har en tydelig komplimentærkontrast i seg; oransj og blå. Jeg valgte å forsterke den oransje fargen ved å bruke oransje pinner. Jeg brukte strå for å forsterke de rette linjene og til å skape noen spenninger ved å lage brutte linjer. Tilslutt brukte jeg oransj hampetråd til å skule bindepunketene på vedkubben, og ta igjen den oransje fargen. 

Utstyr:
Papagøyeblomst
Texas gress
Oransje pinner
Sisalhår
Bulliontråd
Vedkubbe
Hampetråd





Stilkene snitta jeg på lik linje med vedkubben så de skulle stå i vann.



Formal dekorasjon med konstruksjon
Utstyr:
Skål
Grønne pinner
Aspedistrablader
Anthurium rød
Ståltråd
Oasis





Formal bukett med konstruksjon
Utstyr:
Solboller - Craspedia
Thypas
Lianthis
Sisalhår
Vikletråd i gul






Formal dekorasjon uten konstruksjon
Utstyr:
Ornithugalum
Hvit skål
Krystallsteiner
Oasis
Texas gress
Vikletråd rosa
Nåler med grønne perler på








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar