11.26.2013

Konglekuler og konglekrans

Jeg har laget et par konglekuler som passer fint til å dekorere med på spisebordet i jula, sammen med for eksempel roser i små glass eller strø noen enkle kongler utover bordet sammen med kulene. Disse konglekulene kan også brukes til andre anledninger eller høytider annen tid på året. 

Materialliste:
Kongler, i omtrent samme størrelse
Ståltråd
Tang
Limpistol
Avis eller lignende brukes som underlag (hvis det trengs)
Evt. pynt (glitterstjerne etc.)

TIPS!
Hvis du har mulighet så kan det være lurt å bruke kongler som ikke har sprunget ut helt, dette er fordi når konglekula er laget ferdig og den står noen dager i romtemperatur vil den springe helt ut og skaper en enda tydeligere kuleform, og tetter eventuelle bitte små hull.


Bruk tang og klipp av en ståltråd i to, og vikle rundt konglen (ca. midt på).
 Bøy ståltråden fremover som vist på bildet.
Bruk begge fingerne og dytt kongla ned til den treffer Oasisen. Dytt den evenluelt litt inn i Oasisen for å skape en gjevn og rund form.

Bruk limpistolen og lim på en liten klump med lim der kongla treffer Oasisen. Jeg bruker både ståltråd óg lim fordi dette sitter ekstra godt og holder formen bedre over lang tid.

Fortsett rundt hele kula til du er ferdig.

 Og vips: Stilige konglekuler!



Jeg har også laget en "supersize" konglekrans der jeg både viklet fast og limte hver eneste kongle fast, som gjør at den fint kunne henge på veggen uten noen problemer.
Her brukte jeg halmkrans som underlag.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar