10.26.2014

Formal høy bukett tilpasset rom

På BLOK (blomsterdekoratørfagets opplæringskotor) hadde vi formal samling i starten av oktober. 
Formal stilform innebærer at abriedet har: Uregelmessig rytme, asymmetri, en hovedblomst skal framheves ved bruk av kontraster, få arter, enkelhet og strenghet. Den formale stilformen kan knyttes til noen stilepoker som er: modernismen, funksjonalismen og minimalismen.

Jeg startet med å analysere et bilde av et rom som jeg valgte. Rommets stil kalles "in slow motion". Dette er en minimalistisk og klassisk stil, med mye rene overflater, duse farger, rette linjer, mye hvite og kremet farger, også syrin, auberginefarger og sølv.
Mitt mål med arbeidet: Jeg vil lage et formalt arbeid, med mye fokus på kontraster; linje, overflate og form.



Videre analyserte jeg Ornithugalum, som jeg ville ha som hovedblomst i arbeidet. Ornithugalumen er matt og rustikk i blomsten, og blank og glatti stilken. Blomsten har en rett og streng linje, med lys grønn stilk og hvit blomst.



Videre tegnet jeg skisser med ulike forslag til hvordan bukett jeg ville lage.
For å fremheve Ornithugalumen, trengte jeg et materiale som var blank og glatt, for å lage en kontrast til selve blomsten. Derfor valgte jeg å bruke gress. Gresset flettet jeg (med fem stykk gress) for å få frem de bølgete linjene, som er en kontrast til de rette og strenge linjene i hovedblomsten. Den ferdige gress-fletten brukte jeg horisontalt i arbeidet, for å fremheve alle de strenge vertikale linjene i Ornithugalumen. 






Jeg festet Ornithugalumen ved å stikke stilkene gjennom gress-fletten, med hodene på blomstene pekenes samme vei. Jeg laget et mellomrom, og grupperte blomstene i gruppe med tre og to stykker. Deretter festet jeg bindepunktet og pyntet det med den samme sølv myrtetråden, for å gjenta fargen. I bindepunktet festet jeg to galaxy-blader og å lage kontrast mellom rund for i galaxy-bladet og Ornithugalumen som har en trekantet form.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar